این انتقادها بعد از انفجار و آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی، از سوی مسعود پزشکیان هم مطرح شد.

دلایل زیادی درباره طولانی بودن زمان ترخیص کالاها از بنادر و رسوب کالا مطرح می‌شود اما فعالان اقتصادی در کنار تمامی دلایل که بخشی از آن ناشی از مشکلات اسنادی و تامین ارز و ... توسط واردکننده‌هاست، به دخیل بودن دستگا‌ه‌های مختلف در بخش تجاری کشور اشاره می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در ایران بیش از ۵۰ درصد از واردات کالاها تحت کنترل‌های شدید است، می‌گوید: این مساله زمان ترخیص را طولانی کرده است.

به گفته روح‌الله لطیفی، ۲۶ دستگاه در مبادی ورودی کشور برای ترخیص یا صادرات کالاها دخیل هستند.