سهم آقایان از بازار خدمات زیبایی چقدر است؟
اندازه بازار جهانی خدمات زیبایی و مراقبت فردی آقایان در سال 2019 معادل 5/47 میلیادر دلار امریکا برآورد شد و انتظار میرود که این بازار با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 6 درصد در بازه زمانی 2020 تا 2027 رشد کند.

افزایش دغدغههای مرتبط با سلامتی، تصویر بدن، آراستگی فردی و بهداشت فردی در میان آقایان عامل کلیدی محرک رشد این بازار است. همچنین انتظار میرود افزایش آگاهی درباره اهمیت برنامه کلی مراقبت از خود در ترکیب با ترندهای نوظهور مد، نفوذ رسانههای اجتماعی و تأثیرگذاریشان در راستای زیبایی و جذابیت ظاهری به رشد این بازار کمک کند. براساس مقاله منتشرشده در نشریه Cosmetics Europe در سال 2019، 81% آقایان در سراسر جهان معتقداند که سلامت، بهداشت و ظاهر بر تصمیمهایشان درباره خرید محصولات زیبایی اثر میگذارد. از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مردانه گرفته تا اصلاح یا لیزر رفع موهای زائد از فرصتهایی هستند که در این بازار وجود دارد؛ همچنین برندهای جدیدی قصد نفوذ در این بازار را دارند و سعی میکنند روش بازاریابی محصولات و خدمات را برای آقایان تغییر بدهند.
این مفهوم که آقایان نمیتوانند از محصولات زیبایی و آراستگی استفاده کنند، در سالهای گذشته رو به محو شدن گذاشته است و بازار خدمات زیبایی آقایان در حال تبدیل شدن به بستر داغی از فرصتها و وعدهها است. کمپینهای رسانههای اجتماعی، استارتاپهای بومی دیجیتال و برندهای بینالمللی مرتبط با بخش محصولات زیبایی مردانه مژده رشد این بازار را میدهند. برای مثال پروکتر اند گمبل صاحب برند زیبایی و آراستگی مردانه ژیلت، مدل عضویت سفارشی را برای هدایت مدل مصرفکنندگان «ژیلت مورد تقاضا» راهاندازی کرد؛ محصولات زیبایی مردانه مانند تیغ یکبارمصرف سهلبه،ماچ تری توربو سهتیغه و فیوژن پروشیلد ژیلت ارائه میشد و اعضاء امتیازهای وفاداری رایگانی را در ازای سفارشهایشان دریافت میکردند.
شیوع فراگیر کووید ـ 19 بر رشد بازار محصولات مراقبت از خود مردانه نیز اثر گذاشته است. افزایش تعداد مبتلایان در سراسر جهان به محدودیت و قرنطینه جهانی دامن زده و زنجیرههای تأمین را محدود کرده است. نظر مصرفکنندگان درباره لزوم خرید محصولات زیبایی تغییر کرده و درنتیجه مبالغ کمتری صرف خرید این محصولات میکنند. بهعلاوه برندهای زیبایی و آراستگی فردی بر روی تقویت کانالهای تجارت الکترونیک متمرکزاند. در این راستا خرید محصولات و خدمات زیبایی و مراقبت فردی از طریق شبکه های اجتماعی مجازی و با راهاندازی کمپینهای مشارکتی رواج بیشتری یافته اند و سعی بر آن بوده تا مصرفکنندگان را به مشارکت در کمپین های فضای مجازی ترغیب شوند. در چنین فضایی تبلیغات حول محور ارائه محصولات و خدمات ( خدماتی نظیر جوانسازی و یا لیزر موهای زائد زیر بغل یا دیگر نقاط بدن ) با نازل ترین و رقابتی ترین قیمتها می چرخد اما شاید نتوان آمار دقیقی از آنها بدست آورد زیرا دنبال کردن هزینه ها و درآمدها در دنیای مجازی کمی سخت تر است.
آشنایی با محصولات
چنانچه محصولات این بازار را در نظر بگیریم، متوجه میشویم که بخش محصولات مراقبت از پوست پیشتاز بازار محصولات زیبایی و مراقبت از خود مردانه بوده و سهم این بخش از درآمد جهانی در سال 2019 بالغ بر 2/44% بوده است. افزایش راهاندازی و عرضه محصولات مردانه موجب بیشتر شدن تقاضا برای محصولاتی مانند کرم، مرطوبکننده، سرم و محلول شوینده صورت شده است.
ظهور پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتنیگ) و برندسازی توسط متخصصان پوست و نظرات کارشناسی چهرههای مشهور نیز موجب تقویت رشد این بخش شده است. برای مثال فوتبالیست مشهور، دیوید بکهام اعلام کرد که قصد دارد خط تولید محصولات زیبایی و مراقبت از پوست جدیدی را برای آقایان با نام House99 راهاندازی کند که محصولاتی مانند مرطوبکننده، لوسیون، اکسیر و سرم صورت را برای آقایان تولید خواهد کرد.
بهعلاوه برندهای لوکس و گرانی مانند شنل، آرمانی و لویی ویتون نیز با هدف گسترش پورتفوی محصولاتشان در این بخش سرمایهگذاری کردهاند و محصولات خاص آقایان را ارائه میدهند. برای مثال جورجو آرمانی با راهاندازی خط تولید محصولات مراقبت از پوست سهتکهای برای مردان در ژوئن 2019 وارد این بخش شد ـ این سه محصول متغیر بود و میتوانست شامل شوینده صورت، تونر و مرطوبکننده باشد.
انتظار میرود که بخش محصولات آراستگی و زیبایی فردی با بالاترین نرخ CAGR که معادل 3/6% است از سال 2020 تا 2027 گسترش یابد. تولیدکنندگان آتی برای محکم کردن جایپایشان در بازار در آینده نزدیک بر روی نوآوری در محصولات تمرکز خواهند کرد. نوآوری در محصولات مانند وکس ریش، عطر مو، کیف اصلاح و دیگر محصولات آراستگی نوآورانه احتمالاً شتاب بیشتری به رشد این بخش خواهد بخشید.
آشنایی با کانالهای توزیع
توزیع در هایپرمارکتها و سوپرمارکتها روشهای غالب توزیع در بازار محصولات زیبایی مردانه به شمار میآید و توزیع در این بخشها 7/45 % از سهم درآمد جهانی را در سال 2019 به خود اختصاص میدهد. این فروشگاهها بر روی عرضه حضوری نمونه دقیقی از محصولات به مشتریها متمرکز بودهاند و این امکان را برای مشتریان فراهم میکنند تا محصولات برندهای گوناگون را پیش از خرید امتحان کنند.
انتظار میرود در کانال توزیع تجارت الکترونیک شاهد سریعترین رشد در دوره پیشبینی باشیم. نفوذ فزاینده اینترنت در میان مصرفکنندگان و بازاریابی هدفمند که توسط شرکتها به منظور بهرهگیری از تمام نقاط تماس با مشتریان انجام میشود، احتمالاً محرک رشد در این بخش خواهد بود. بهعلاوه سفارشیسازی و شخصیسازی در محصولات مراقبت فردی آقایان از جمله روشهای ایجاد ترند و فراگیر کردن این محصولات است که شرکتها آنها را در پلتفرمهای برخطشان ارائه میدهند.
شناختهای منطقهای
امریکای شمالی حرف اول را در بازار محصولات مراقبت فردی آقایان میزند و 2/29% از مجموع درآمد جهانی این بازار در سال 2019 از آن امریکای شمالی بود. تمرکز بالای تولیدکنندگان مطرح و نامآشنا در این منطقه، از قبیل تولیدکنندگان امریکایی، کانادایی و مکزیکی که برای تحقیق و توسعه، نوآوری در محصولات، توسعه محصولات و تولید محصولات جدید در دسته محصولات انحصاری مردانه اولویت قائلاند، عامل محرک کلیدی رشد این بازار در منطقه امریکای شمالی به شمار میآید. شرکتها سعی میکنند از طریق راهاندازی محصولات در فضایی ارگانیک و طبیعی کشش به دست بیاورند و مردان نسل هزاره را جذب کنند. برای مثال برندهایی مانند محصولات بریکل من و OM4 طیف گستردهای از محصولات طبیعی و ارگانیک مراقبت از پوست و مراقبت فردی را مانند کرم ضدپیری آقایان، شوینده صورت، لایهبردار، اسپری نمک، مرطوبکننده، تونر و کرم چشم مردانه عرضه میکنند.
گرایش آقایان به سبک زندگی شرکتی و افزایش تعداد مشتریان تحصیلکرده، بهویژه در اقتصادهای نوپدیدی مانند چین و هندوستان عامل محرک اصلی در بازار این منطقه خواهد بود. عاملهایی مانند قیمتگذاری، کیفیت محصولات و تعداد برندهای متوسطی که محصولات خاص آقایان را تولید میکنند، همچنان عامل قطعی در تأثیرگذاری بر انتخابهای مصرفکنندگان خواهد بود.
شرکتهای مهم و سهمشان از بازار
بازار محصولات زیبایی و محصولات مراقبت فردی آقایان شامل شرکتکنندگان بینالمللی و داخلی میشود. بازیکنان اصلی بازار بر راهبردهایی مانند نوآوری و راهاندازی محصولات جدید در خرده فروشیها و فروش محصولات طبیعی متمرکزاند تا بهاین ترتیب سبد محصولات متنوعتری را به بازار عرضه کنند. برای مثال برند لوکس شنل در اوت 2018 اعلام کرد که قصد دارد خط تولید لوازم آرایشی جدیدی را راهاندازی کند که منحصراً برای آقایان است. این خط تولید موسوم به Boy de Chanel شامل فونداسیون مایع رنگی در چهار سایه رنگی، بالم لب و مداد ابرو در چهار رنگ میشود. تعدادی از مهمترین بازیکنان در بازار محصولات مراقبت فردی مردانه عبارتاند از:
- پروکتر اند گمبل
- رکیت بنکیزر
- یونیلور
- اورآل
- بایزردورف AG
- جانسون اند جانسون
- شرکتهای استی لادر
- شرکت محصولات مراقبت فردی اجول
- شرکت کائو
تولید محتوای بخش "وب گردی" توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
فوری/ مایک والتز سفیر آمریکا در سازمان ملل؛ مارکو روبیو مشاور امنیت ملی جدید
-
لشکرکشی ارتش سازمانهای مردم نهاد چین برای سرکوب انتقادات در سازمان ملل
-
علت به تعویق افتادن مذاکرات ایران و آمریکا مشخص شد
-
نامه مهم به رئیس جمهور درباره اطلاعیه بانک مرکزی درباره صرافیهای ارز دیجیتال
-
تهدید ترامپ علیه کشورهایی که نفت ایران را خریداری میکنند
-
سقوط آزاد قیمت طلای جهانی
-
چگونه پوتین به فریب ترامپ مشغول است؟
-
سیگنال احتیاط در بازار سرمایه/ قیمت دلار در پشت خط بالا رفت
-
فوری/ مذاکرات ایران و آمریکا به تعویق افتاد