به گزارش اکوایران، به گفته 5 منبع مطلع، یک فروند دیگر از جنگنده‌های F/A-18 سوپر هورنت ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس هری اس. ترومن در دریای سرخ سقوط کرده است. این دومین جنگنده‌ای است که طی حدود یک هفته از این ناو سقوط کرده است.

هنوز به طور کامل مشخص نیست چه اتفاقی افتاده، چون تحقیقات ادامه دارد، اما دو نفر از این منابع گفته‌اند که هنگام فرود جنگنده روی ناو، مشکلی در سیستم توقف اضطراری روی ناو (arrestment failure) رخ داده و خلبان و افسر سیستم‌های تسلیحاتی مجبور به خروج اضطراری (ایجکت) شدند. به گفته یکی از منابع، هر دو نفر توسط بالگرد نجات پیدا شدند، زنده هستند، اما دچار جراحات جزئی شدند.

طبق گفته دو نفر از منابع، هواپیما به دریا سقوط کرده و هنوز پیدا یا بازیابی نشده است.

حوثی‌ها روز سه‌شنبه به سمت ناو ترومن شلیک کرده‌اند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ساعاتی پیش از آن از یک آتش‌بس ظاهری با این گروه خبر داده بود. مشخص نیست این دو حادثه به هم مرتبط باشند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تمامی پرسش‌ها را به نیروی دریایی و فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) ارجاع داده است. سی‌ان‌ان برای دریافت نظر با آنها تماس گرفته است.

این حادثه تنها یک هفته پس از آن رخ داده که یک جنگنده دیگر F/A-18 از روی ناو ترومن به دریا سقوط کرد. آن زمان گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که ناو برای گریز از حمله حوثی‌ها، مانوری شدید انجام داده که به سقوط جنگنده منجر شده است.

طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، هر فروند F/A-18 بیش از ۶۰ میلیون دلار ارزش دارد.

دارایی‌های دریایی آمریکا در دریای سرخ از نوامبر ۲۰۲۳، یعنی از زمان آغاز حملات حوثی‌ها به کشتیرانی این منطقه، بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند. در اوایل ۲۰۲۴، یک ناوشکن آمریکایی مجبور شد برای دفع یک موشک کروز شلیک‌شده توسط حوثی‌ها که تنها یک مایل (چند ثانیه تا برخورد) فاصله داشت، از سامانه دفاعی نهایی خود (Phalanx Close-In Weapon System) استفاده کند.

ناو ترومن در مأموریت دریای سرخ با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است. در دسامبر، یک جنگنده دیگر F/A-18 که از این ناو عملیات می‌کرد، به اشتباه توسط ناو یو‌اس‌اس گتیزبرگ هدف قرار گرفت و به دریای سرخ سقوط کرد. هر دو خلبان آن زمان ایجکت کردند و سالم ماندند.

سپس در فوریه، ناو ترومن در نزدیکی مصر و در دریای مدیترانه با یک کشتی تجاری برخورد کرد. پس از این حادثه، فرمانده وقت ناو، کاپیتان دیو اسنودن، از سمت خود برکنار شد و کاپیتان کریستوفر هیل به فرماندهی ناو منصوب شد.