به گزارش اکوایران؛ داده‌های منتشر شده از تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این رقم با رشد ۱۱.۳ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۱۳۰ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار رسیده است. از این میزان، ۵۷ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی اختصاص دارد؛ رقمی که صادرات نفت، برق، خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات چمدانی را در بر نمی‌گیرد.

بر اساس داده‌های اعلام‌شده از سوی گمرک، این پرسش مطرح می‌شود که در بازه زمانی مورد بررسی، کالاهای صادراتی ایران عمدتا به کدام کشورها ارسال شده‌اند؟ ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه»، «پاکستان»، «افغانستان»، «هند»، «عمان»، «فدراسیون روسیه» و «جمهوری آذربایجان» بالاترین مشارکت در رشد صادرات کشور را داشته‌اند.

10 کشور اول صادرکننده کالا به ایران  

ارزیابی‌ها نشان‌ می‌دهد صادرات به «چین» در حدود 14‌ میلیارد و 160 میلیون دلار بوده که با این میزان صادرات این کشور عنوان صدرنشین صادرات کالاهای ایرانی را از آن خود کرده است. آمار منتشر شده نشان می دهد سهم این کشور از مجموع صادرات در این مدت 25.68 درصد از کل صادرات بوده است.

براساس داده‌های گمرک «عراق» دومین مقصد واردات کشور در مدت زمان مورد بررسی محسوب می‌شود. سهم صادرات به «عراق» هم در این مدت به 20.64 درصد رسید. مجموع صادرات به این کشور 11 میلیارد و 940 میلیون دلار برآورد شده است. عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود، هرچند تجارت با این کشور همواره با نوساناتی همراه بوده است. با این حال، عراق همچنان جایگاه خود را در میان مشتریان اصلی محصولات ایرانی حفظ کرده است.

سومین مقصد صادراتی ایران در سال 1403 به کشور «امارات متحد عربی» رسید،سهم این کشور از سبد صادراتی کشور 12.45 درصد برآورد شده است. ارزش کالای صادراتی به این کشور در این مدت حدود 7 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است. این کشور در میان کشورهای واردکننده به ایران در جایگاه نخست قرار دارد و بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. امارات یکی از پایگاه‌های ترانزیت کالا محسوب می‌شود، شاه‌راهی که می‌تواند ایران را به سایر کشور‌ها متصل کند.

سهم «ترکیه» به عنوان مقصد بعدی صادراتی کشور در سال 1403 چند درصد بوده است؟ ارزیابی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که 11.9 درصدی از ارزش صادرات کشور به ترکیه اختصاص داشته و دربازه زمانی مورد بررسی در مجموع حدود 6 میلیارد و 890 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده است. ترکیه در بازه زمانی مورد بررسی چهارمین مقصد صادراتی ایران بوده است. فعالان اقتصادی معتقدند برای افزایش صادرات به این کشور، لازم است مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی حل شود، تنوع کالای صادراتی افزایش یابد، و روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود.

در جایگاه پنجم مقاصد صادراتی ایران، کشور «پاکستان» قرار دارد که سهم آن از صادرات کالاهای ایرانی معادل ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار برآورد شده و ۴.۱۹ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است. ایران و پاکستان دو کشور همسایه با اشتراکات فرهنگی زیادی هستند که این امر مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر در یکسال اخیر ایران و پاکستان توافقات تجاری متعددی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور امضا کرده‌اند که این امر بر روند مبادلات تجاری دو کشور اثرگذار بوده است.

کشورهای صادراتی

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، در جایگاه ششم کشور «افغانستان» قرار دارد. براساس داده‌‌های گمرک در سال 1403 این کشور حدود 2 میلیارد و 410 میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرد و توانست جایگاه خود را بهبود بخشد.

سهم صادراتی ایران به «هند» نیز کمی بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در نتیجه، جایگاه هند در فهرست مقاصد صادراتی ایران تنزل پیدا کرده است.

بر اساس داده‌های اعلام‌شده، کشور «عمان» در سال ۱۴۰۳ حدود یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. همچنین، ارزش واردات «فدراسیون روسیه» از ایران به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار رسیده و «جمهوری آذربایجان» نیز حدود ۶۸۰ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است.