مجلس دوباره به فاطمی امین اعتماد کرد
اکوایران: نمایندگان مجلس بار دیگر به فاطمی امین رای مثبت دادند و او وزیر صمت ماند.
به گزارش اکوایران؛ جلسه امروز صبح مجلس به استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشت.
چهرههای دولتی حاضر در نشست چه کسانی بودند؟
در این جلسه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.
محمدباقر قالیباف درباره علت حضور نداشتن ابراهیم رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی امین گفت: لازم است این نکته را جهت اطلاع نمایندگان عزیز عرض کنم که جناب آقای رئیس جمهور هم به صورت شفاهی و هم کتبی نامه ای نوشته اند و ضمن تشکر از نمایندگان، اعلام کردند قصد شرکت در جلسه امروز صحن علنی را داشتند، اما از آنجا که موضوع سفر دوجانبه نخست وزیر ارمنستان پیش آمد و رئیس جمهور باید از ایشان استقبال کرده و جلسه ای برگزار می کردند، امکان حضور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی را نداشتند.
موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت در مجلس چه گفتند؟
جلال رشیدی کوچکی، نماینده مردم مرودشت در مجلس و موافق استیضاح فاطمی امین گفت: وضعیت خودرو اصلاً خوب نیست و خرید خودرو برای جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است. چرا واردات خودرو باز هم در اختیار شرکتهای خودروسازی داخلی قرار گرفته، آیا نمیشد با منشاء ارز خارجی واردات خودرو صورت گیرد؟
حسن نوروزی، نماینده متقاضی استیضاح وزیر صمت گفت: فاطمیامین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است. وزیر صمت عضو کمیته پولشویی است و براساس آییننامه داخلی پولشویی مسئولیتهایی را بر عهده دارد، اما فاطمیامین یکمرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است.
صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: بیش از ۷۰ نفر وارد وزارت خانه صمت شده اند که بصورت فامیلی، سفارش شده بود و حتی سابقه یک ساعت کار اداری هم ندارند. میزان عرضه خودرو همچنان تناسبی با متقاضیان بازار خودرو ندارد، وزیر صمت درک مناسبی از واقعیتهای صنعت خودرو ندارد. کاهش قیمت تمام شده خودرو یکی از وعده های وزیر بود شاهد هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار خودرو و خروج دلالان از بازار نیستیم.
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت در واکنش به «دو دو» گفتن نمایندگان به حضور خود در جایگاه ناطقین گفت: احسنت به مجلسی که در ابتدای حضور بنده هنوز صحبت شروع نشده واکنش نشان میدهد، می خواهم بدانم این «دو دو»ها از نماز آمده یا از تماسها و جلسه فشرده دیشب با وزیر و فشارها و لابیها. سخنان آقای فاطمی امین را در روز رای اعتماد چندین بار گوش دادم ایشان بالای ۲۰ بار گفتند انشالله درستش میکنیم، آقای وزیر دوران انشالله و ماشالله تمام شده مردم بعد از یک سال میخواهند عمل از شما ببینند، مردم کار می خواهند! انحصار خودروسازی باید در ایران بشکند.
سید مرتضی حسینی، نماینده میانه به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت گفت: بنا بود این استیضاح سه ماه پیش به جریان بیفتد، اما با وساطت رئیس مجلس استیضاح کنندگان به امید بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت مهلتی به دولت دادیم اما متاسفانه آقای وزیر و دولت به وعدههای خود عمل نکردند. شما در این 14 ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید و مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.
ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت گفت: فاطمی امین وزارت صمت را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم مجلس و حتی رئیس جمهور محترم کرده است.
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یکی از مخالفان طرح استیضاح وزیر صمت گفت: مخالفت ما با استیضاح فاطمی امین به معنای دادن چک سفید امضاء نیست. انگیزه ما برای نظارت بیشتر شده و حرفهای مطرح شده را بیشتر از قبل رصد میکنیم. اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم روی صنعت متمرکز میشدیم اتفاقات دیگری شکل میگرفت.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس و مخالف استیضاح وزیر صمت گفت: فاطمی امین فردی پاکدست است و اهل بده بستان و باندبازی نیست و حتی موافقان استیضاح هم نکتهای درباره شائبههای اقتصادی وی مطرح نکرده اند. استاندارد سازی خودرو و کاهش قیمت خودرو دو برنامه مهم وزیر صمت بوده است. خودرو یک مشکل ۴۰ ساله دارد و در فرصت ۲ ساله امکان حل مشکل خودرو وجود ندارد.
سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند در مجلس به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح آقای فاطمی امین به معنای مقابله با دولت نیست، بلکه یک جراحی سودمند است. ایشان به عنوان مدیری ناکارآمد برکنار شده و به جایش فردی توانمند و مدیر باید سرکار آید. ما نمایندگان مردم هستیم و باید از حقوق آنها دفاع کنیم، ضمن اینکه آقای فاطمی امین نیز بین مردم برود، ببیند چند درصد از حرف هایش را باور دارند. متاسفانه حجم صادرات 12.5 درصد کاهش و حجم واردات 14.72 درصد افزایش داشته است و این امر سبب منفی شدن تراز تجاری کشور 1.8 میلیارد دلار شده است.
لطفالله سیاهکلی بهعنوان موافق استیضاح وزیر صمت گفت: کاهش قیمت فولاد و سیمان، به علت کاهش ۴۰ درصدی پروانه ساختمانی است، نه مدیریت وزارت صمت. امسال اقلام بهداشتی مانند پوشک ۵۰ درصد گران شده است، استیضاح وزیر صمت سه ماه پیش باید انجام میشد، ولی رئیسجمهور در تماس تلفنی با رئیس مجلس قول تفکیک وزارت صمت را دوماهه داد که چنین نشد. استیضاح وزیر صمت سه ماه پیش باید انجام میشد، ولی رئیسجمهور در تماس تلفنی با رئیس مجلس قول تفکیک وزارت صمت را دوماهه داد که چنین نشد.
حاشیههای استیضاح وزیر صمت
پس از پایان صحبتهای حسن نوروزی، نماینده رباط کریم سید صولت مرتضوی به گفتوگو پرداخت و بعد نوروزی با همراهی مرتضوی به سمت فاطمی امین رفتند و میان نماینده مخالف و وزیر صنعت گفتوگو صورت گرفته پس از پایان صحبتها یکدیگر را در آغوش گرفتند.
نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت افزایش قیمت خودرو، تعلل در واردات خودرو را از علل اصلی استیضاح وزیر صمت اعلام کردند که این موضوع با انتقاد مخالفان استیضاح مواجه شد.
دفاعیات فاطمی امین از دوره وزارت یکسالهاش
خلاصه ای از دفاعیات وزیر صمت در جلسه استیضاح:
- این حوزه پرچالش است و پیش از این ثبات مدیریتی نداشتهایم.
- ما وارث مشکلات انباشته از قبل هستیم.
- خودرو قصه پرغصهای است، هنوز من از وضعیت خودرو راضی نیستم.
- مسائل چند ده ساله خودرو در یک سال حل نمیشود ما اولویت بندی کردیم.
- مشکل نقدینگی و خودروهای کف پارکینگ را حل کردیم.
- قرعهکشی سایپا را حذف کردیم.
- تا تولید را اصلاح نکنیم خیلی از مسائل ما حل میشود.
- پارسال سهم خودروسازان در تولید 7 درصد بود و الان به 15 درصد رسیدهایم.
- به من گفتند دوستانم در واردات خودرو سهم دارند، آقای قالیباف این موضوع باید پیگیری قضایی شود، اگر درست بود بنده استعفا میدهم.
- من به سهم خودم مسئولیتم در تصادفات را میپذیرم.
- ما در معدن عقبماندگیهای بسیاری داریم.
- حقوق دولتی را به شدت دنبال کردیم.
- گفته شده انحصار دولتی در فولاد، کدام انحصار؟ در 94 واحد فولادی ما تنها 3 درصد سهم داریم.
- تمام معاملات در زنجیره فولاد در بورس کالا انجام میشود.
- در کالاهایی که زیرمجموعه وزارت صمت بوده اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.
- من برادرخانم ندارم که مدعی انتسابش در چند جا شدند.
- یکسانسازی نرخ ارز در واردات انجام شد که کار بزرگی بود.
- فولاد دو قیمتی و رانتی بود اما ما سهمیهها را برداشتیم.
- اگر مدیریت نمیکردیم قیمت میلگرد به جای ۶۰۰ دلار ۹۰۰ دلار میشد.
- سال گذشته ۴۰ درصد رشد در صادرات غیرنفتی داشتیم.
- روزانه ۵ میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت انجام میشود.
- در سال گذشته ۲ هزار واحد فعال شدند و این یعنی فعال شدن تولید.
- تصمیم با شماست کارهایی را آغاز کردهایم و در نیمه راه قرار داریم بیش از 100 پروژه تعریف کردهایم.
- به همراهی شما برای ادامه راه نیاز داریم.
274 نماینده مجلس در پایان جلسه رایگیری با 182 رای مخالف، 84 رای موافق، 6 رای ممتنع و 2 رای باطله برای دومین بار به فاطمی امین اعتماد کردند.
تفکیک وزارت صمت منتفی شد؟
محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارات لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز نسبت به تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: باید عنوان شود که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده اند.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
ظرایف پنهان یک معامله و آغاز بخش سخت مذاکرات/ پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و بیبی
-
افزایش حقوق کارمندان منوط به تایید هیات وزیران شد
-
خرید با کالابرگهای الکترونیکی تسهیل شد
-
احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی/ جزئیات تفاهمنامه بندری ایران و قزاقستان
-
نماینده ارشد ترامپ در مذاکرات: برجام به نفع ایران بود و باید اصلاح شود
-
هجوم بانکهای مرکزی به یوآن و دلار سنگاپور؛ دلار آمریکا در حساسترین دوره تاریخی خود؟