اقتصاد جهانی و اثرات آن بر قیمت حامل های انرژی
افت یکباره قیمت جهانی بنزین در دو هفته گذشته، به سود پالایشگرها لطمه زده و آنها را وادار میکند برای اجتناب از ضرر بیشتر، تولید بنزین را کاهش دهند.

به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده در پژوهشکده پولی و بانکی؛ معاملهگران میگویند پالایشگرها ناچار خواهند شد برای اجتناب از ضرر بیشتر، تولید بنزین را کاهش داده و سوختهای سودآورتر تولید کنند اما تقاضای تابستانی از قیمت بالا در جایگاههای سوخت آمریکا و اروپا و بیثباتی و کاهش تقاضای فصلی در بخشهایی از آسیا، آسیب دیده است. به گفته معاملهگران و تحلیلگران و بر اساس آمار ذخایر، این وضعیت به رشد موجودی بنزین در قطبهای تجارت بزرگ جهان از سنگاپور تا آمستردام-روتردام-آنتورپ و آمریکا منتهی شده است. سخنگوی فورموسا به رویترز گفت: ما سوختهای حاوی گوگرد کم را بیشتر خواهیم فروخت زیرا حاشیه سود بهتری دارند.
طبق آمار رفینیتیو، حاشیه سود بنزین در آسیا بیش از ۱۰۲ درصد در ژوییه کاهش پیدا کرد و ۱۴ سنت در هر بشکه ارزانتر از نفت برنت شد در حالی که در ژوئن ۳۸ دلار و ۵ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت بود. حاشیه سود بنزین برای این وقت از سال، به پایینترین رکورد مشاهده شده از سال ۲۰۰۰ به این طرف نزول کرده است. این امر حاشیه سود پالایش آسیا را از ۳۰ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه نسبت به نفت دوبی در ژوئن، به ۸۸ سنت در هر بشکه در روز دوشنبه کاهش داد. انتظار میرود پالایشگرهای دولتی چین ظرفیت پالایش را در اوت و سپتامبر افزایش دهند و صادرات بیشتری انجام دهند تا ذخایر داخلی کمتر شود.
یکی از منابع آگاه برآورد کرد پالایش نفت خام در چین که طی ۱۲ ماه گذشته به دلیل قرنطینههای کووید پایین ۱۴ میلیون بشکه در روز بود، ممکن است به ۱۴ میلیون بشکه در روز یا بالاتر افزایش پیدا کند. شرکت مشاوره اف جی ایی برآورد کرد صادرات بنزین از هند پس از این که تعرفه صادرات هفته گذشته حذف شد، ممکن است به میزان ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه در روز رشد کند و صادرات اوت و سپتامبر را به ۲۶۰ هزار بشکه در روز برساند. در این بین، واردات بنزین به آسیا در نیمه اول ژوییه ۲۴۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با نیمه دوم ژوئن کاهش پیدا کند که ناشی از کاهش واردات به اندونزی بود که بزرگترین واردکننده بنزین در آسیاست. در سریلانکا و پاکستان، تقاضا از ناملایمات اقتصادی و سیاسی متاثر شد و افت حاشیه سود منطقه ای را تشدید کرد.
تقاضا برای بنزین در آسیا بجز چین، در فاصله ژوییه تا سپتامبر بهبود اندکی پیدا کند و ۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح مشاهده شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ شود زیرا قیمتهای بالای خرده فروشی، تقاضا را سرکوب کرده است. آمار دولتی نشان داد در آمریکا، تقاضا برای محصولات بنزین که مشتقات بنزین هستند، حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز یا حدود ۷.۶ درصد پایینتر از مدت مشابه سال گذشته است. قیمت معاملات بنزین برای تحویل فوری در بندر نیویورک اواسط ژوییه به ۳.۳۵ دلار در هر گالن در مقایسه با ۴.۴۳ دلار در ژوئن، کاهش پیدا کرد. باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی در شرکت میزوهو گفت: پالایشگرها باید نگران رشد موجودی بنزین خود در فصل رانندگی تابستان باشد و مشاهده این که نرخ استفاده از ظرفیت پالایشگاه در هفته آینده کاهش بیشتری پیدا کرده است، تعجبآور نخواهد بود. در اروپا آمار ترافیک گروه آمار ترافیک تام تام نشان میدهد که تقاضای شهری برای سوخت، رو به کاهش گذاشته است.
بر اساس گزارش رویترز، حاشیه سود پالایش سوخت شناور در شمال غربی اروپا روز جمعه حدود ۱۰ دلار در هر بشکه بود که کمتر از رکورد ۵۶ دلار در اوایل ژوئن بود. با این حال، تحلیلگران گروه مالی سیتی انتظار دارد حاشیه سود پالایش در سه ماهه چهارم به دلیل افزایش تقاضای ناشی از سوئیچ از گاز به نفت در اروپا و کاهش بیشتر صادرات دیزل روسیه به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپا، دوباره تقویت شود.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
ظرایف پنهان یک معامله و آغاز بخش سخت مذاکرات/ پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و بیبی
-
افزایش حقوق کارمندان منوط به تایید هیات وزیران شد
-
خرید با کالابرگهای الکترونیکی تسهیل شد
-
احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی/ جزئیات تفاهمنامه بندری ایران و قزاقستان
-
نماینده ارشد ترامپ در مذاکرات: برجام به نفع ایران بود و باید اصلاح شود
-
هجوم بانکهای مرکزی به یوآن و دلار سنگاپور؛ دلار آمریکا در حساسترین دوره تاریخی خود؟