شرایط بیمه بیکاری چیست؟
فقط لحظهای تصور کنید که آخر سال کارفرما قراردادش را با شما تمدید نکرده است و شغل خود را از دست دادهاید! مطمئنا در این شرایط اقتصادی، تامین نیازهای زندگی دشوار خواهد شد. اما خوشبختانه در این شرایط میتوانید حداقل برای مدتی از بیمه بیکاری بهره ببرید.

در این مقاله قصد داریم به شرایط بیمه بیکاری و نحوه دریافت آن بپردازیم. اگر شما نیز دغدغه از دست دادن شغلتان را دارید، فرصت مطالعه این مطلب کوتاه را از دست ندهید.
بیمه بیکاری چیست و به چه افرادی تعلق میگیرد؟
براساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران، به همه افرادی که بدون میل و اراده شخصی از کار بیکار شوند، درصورت تمایل مبلغی تحت عنوان بیمه بیکاری تعلق میگیرد. درواقع، بیکار کسی است که بدون اراده شغلش را از دست بدهد و هماکنون نیز آمادگی شروع کار جدید را داشته باشد؛ بنابراین به شخصی که استعفا داده یا شغلش را ترک کرده است، بیمه بیکاری تعلق نخواهد گرفت.
اگر کارمندان و کارگران توسط اداره کار بیکار موقت شناخته شده یا بر اثر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آتشسوزی بیکار شوند، این امکان را دارند که از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. توجه داشته باشید که برای درخواست دریافت این مبلغ پس از بیکاری، فرصت محدودی دارید.
بررسی فرصت اعلام بیکاری در قانون جدید بیمه بیکاری کشور
کلیه بیمهشدگان تامین اجتماعی، درصورت بیکاری میتوانند تا حداکثر 30 روز (یک ماه) پس از زمان بیکاری، این موضوع را به اداره کار منطقه خود اطلاع دهند. تشخیص ارادی یا غیرارادی بودن بیکاری نیز بر عهده تیمی متشکل از کارشناسان اداره کار و تامین اجتماعی خواهد بود. درصورت تایید، مبلغ بیمه بیکاری توسط نرمافزارهای حسابداری و یک سیستم حقوق و دستمزد حرفهای، از همان روز اول شروع بیکاری فرد محاسبه شده و به وی پرداخت میشود. اکنون سوال اصلی اینجاست که سایر شرایط بیمه بیکاری چیست؟
آشنایی با مهمترین شرایط بیمه بیکاری 1401
مبلغ بیمه بیکاری فقط به افراد بیکاری تعلق میگیرد که کارفرما حق بیمه آنها را پرداخت کرده باشد. بهطورکلی، سایر شرایط بیمه بیکاری بهصورت زیر عنوان شده است:
-
فرد مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی باشد.
-
شخص بهصورت غیرارادی بیکار شده باشد.
-
از کار افتاده، مستمری بگیر و بازنشسته نباشد.
-
تابعیت ایران را داشته باشد.
-
فرد باید قبل از بیکاری، حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
-
افراد باید حداقل یکسال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
-
بیکاری خود را حداکثر تا یک ماه پس از بیکاری، به اداره کار اعلام کرده باشد.
-
افرادی که بهدلیل حوادث طبیعی (سیل، زلزله، آتشسوزی و سایر حوادث) بیکار شدهاند، به داشتن حداقل سابقه بیمه نیاز ندارند.
-
صاحبان مشاغل آزاد و بیمهشدگان اختیاری مشمول شرایط بیمه بیکاری نیستند.
همچنین، توجه داشته باشید که کارگران فصلی نیز اگر قبل از یک سال کاری از از کار بیکار شوند، مشمول دریافت مبلغ بیمه بیکاری خواهند بود. امروزه این مبلغ نیز مانند حقوق و مزایای کارمندان و کارگران، توسط نرم افزار حسابداری محاسبه و پرداخت میشود تا اشتباهی در آن رخ نداده باشد.
مدت بیمه بیکاری چقدر است؟
مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه هر فرد بستگی دارد. جزئیات کامل مدت بیمه بیکاری را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
هر چقدر سابقه پرداخت حق بیمه فرد بیشتر باشد، مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری نیز بیشتر خواهد بود.
بررسی نحوه ثبتنام اینترنتی بیمه بیکاری
تا اینجا با شرایط بیمه بیکاری آشنا شدیم؛ اکنون نوبت آن است که نحوه ثبتنام برای دریافت این مبلغ را بیاموزیم. در گذشته افراد حتما باید بهصورت حضوری به اداره کار مراجعه میکردند؛ اما امروز میتوانید با ورود به سامانه بیمه بیکاری، نسبت به دریافت آن اقدام کنید. کلیه متقاضیان میتوانند با ورود به سایت bimebikari.mcls ثبتنام خود را بهصورت آنلاین انجام دهند. البته برای پیگیری نهایی بیمه بیکاری درنهایت باید بهصورت حضوری به اداره کار مراجعه کنید.
کلیه کارفرمایان موظفاند تا حق بیمه کارکنان خود را در زمان اشتغال پرداخت کنند؛ بدین ترتیب در زمان بیکاری مشکلی برای دریافت مبلغ بیمه بیکاری کارمند پیش نمیآید. برخلاف گذشته، امروزه محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان و مواردی مانند حق بیمه افراد، توسط نرمافزارهای حسابداری پیشرفته انجام میشود. اگر شما نیز بهدنبال تهیه یک نرمافزار حقوق و دستمزد مناسب و حرفهای هستید، نرافزارهای مالی سپیدار سیستم را به شما عزیزان معرفی میکنیم.
سپیدار سیستم؛ تولیدکننده بهترین نرمافزار حسابداری حقوق و دستمزد در ایران
در این مقاله شرایط بیمه بیکاری را بهطور کامل بررسی کردیم و متوجه شدیم این مبلغ به افرادی تعلق میگیرد که سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. امروزه کسبوکارهای مختلف با نام سپیدار سیستم کاملا آشنا هستند. بسیاری از شرکتها حقوق و دستمزد و حق بیمه کارکنان خود را توسط نرمافزار حسابداری سپیدار سیستم محاسبه و پرداخت میکنند.
شما نیز میتوانید با تهیه نرمافزارهای شرکتی و فروشگاهی سپیدار، حقوق و دستمزد کارکنان خود را در کمترین زمان و با بالاترین دقت محاسبه و پرداخت کنید. برای آشنایی با امکانات نرمافزارهای حقوق و دستمزد سپیدار سیستم کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem شوید یا با شماره تلفن 02181022000 تماس بگیرید.
تولید محتوای بخش "وب گردی" توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
پوتین شرط توافق صلح را اعلام کرد/ مذاکرات به بنبست رسید؟
-
ظرایف پنهان یک معامله و آغاز بخش سخت مذاکرات/ پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و بیبی
-
افزایش حقوق کارمندان منوط به تایید هیات وزیران شد
-
خرید با کالابرگهای الکترونیکی تسهیل شد
-
احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی/ جزئیات تفاهمنامه بندری ایران و قزاقستان
-
نماینده ارشد ترامپ در مذاکرات: برجام به نفع ایران بود و باید اصلاح شود