پروژه ساخت شهر فرودگاهی چابهار در دست پیگیری؛ تمرکز بر توسعه فرودگاه کنارک
اکوایران: مدیرعامل سابق منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه قرار نیست فرودگاه مسافری جدیدی در چابهار ساخته شود، از واگذاری ۳۰۰۰ هکتار زمین برای توسعه فرودگاه کنارک خبر داد.

به گزارش اکوایران، حمیرا ریگی، مدیرعامل سابق منطقه آزاد در رابطه با ساخت شهر فرودگاهی چابهار، گفت: در زمان حاضر، فرودگاه کنارک بهصورت دومنظوره برای پروازهای مسافری و نظامی استفاده میشود. امسال، برای توسعه این فرودگاه، ستاد کل نیروهای مسلح سه هزار هکتار از اراضی آن را به وزارت راه واگذار کرده است. همچنین، سازمان منطقه آزاد چابهار بهعنوان سرمایهگذار در ساخت شهرک و ترمینال فرودگاهی ورود کرده است.
مدیرعامل سابق منطقه آزاد چابهار بیان کرد: این پروژه با سرعت خوبی در حال اجراست و در نظر دارد مدلی مشابه فرودگاه مهرآباد ایجاد کند. برخلاف تصور برخی، فرودگاه جدیدی ساخته نمیشود، بلکه فرودگاه موجود توسعه مییابد.
ریگی با بیان اینکه علاوه بر توسعه فرودگاه کنارک، از چند سال پیش طرحی برای احداث یک شهر فرودگاهی در چابهار مطرح شده ، گفت: این پروژه همچنان در دست پیگیری است و هدف آن راهاندازی یک فرودگاه اختصاصی برای حملونقل بار (کارگو) است. موقعیت این فرودگاه، در نزدیکی مسیرهای راهآهن، کشتیرانی و صنایع سنگین منطقه، آن را به یک قطب مهم لجستیکی تبدیل میکند.
چالش ساخت فرودگاه در چابهار
به گزارش ایسنا، محمدانور بجارزهی، نماینده چابهار در مجلس درخصوص اهمیت ساخت فرودگاه در چابهار در ششم بهمن عنوان کرد: ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار در محدوده منطقه آزاد با توجه به قوانین آسان میتواند زمینهساز رونق گردشگری و سرمایهگذاری و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی با کشورهای مختلف و تسریع در جابجایی کالا و مسافر داخلی و خارجی و همچنین توسعه و آبادانی سواحل مکران شود.
همچنین به گزارش تسنیم، عبدالحکیم آصفی، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار نیز در سوم آبان سال گذشته درخصوص وضعیت ساخت فرودگاه چابهار و شهر فرودگاهی این منطقه عنوان کرد: این طرح در آذرماه سال ۱۳۹۸ به مرحله کلنگ زنی رسید که البته احداث آن متوقف شده است. امیدواریم مجوز این فرودگاه توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود؛ محدودهای که قبلاً برای ساخت این در نظر گرفتیم 40 کیلومتر با کنارک و 15 کیلومتری چابهار فاصله دارد.
او با بیان اینکه اعتبار اولیه ساخت فرودگاه چابهار 450 میلیارد تومان بود، گفت: این پروژه حدود 2 سال است که متوقف شده است. با توجه به این که یک سری موافقتهای اولیه را داشتیم، ساخت پروژه را شروع کردیم تا فرصت را از دست ندهیم.
این منطقه از دهه ۷۰ تاکنون از فرودگاه مستقل و بینالمللی برخوردار نبود و پس از چندین سال صحبت پیرامون این موضوع آغاز به کار طرح از آذر 98 رقم خورد و در سال 1399 متوقف شد.
به گزارش ایرنا، در مهر 1399 این پروژه از سوی مسئولان منطقه و مردم محلی -از جمله استاندار وقت سیستان و بلوچستان- حمایت میشود، زیرا بر اساس نظرات مختلف، فرودگاه جدید میتوانست باعث رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش ارتباطات فرهنگی و تجاری در منطقه شود. همچنین، ساخت این فرودگاه بهعنوان یکی از نیازهای اساسی چابهار برای بهرهبرداری از ظرفیتهای ترانزیتی و گردشگری تلقی میشد.
با توجه به اعتبارات پیشبینی شده و تاکید بر تکمیل این پروژه، قرار بود فرودگاه چابهار در راستای تقویت زیرساختهای ریلی، جادهای و بندری، بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
پوتین شرط توافق صلح را اعلام کرد/ مذاکرات به بنبست رسید؟
-
افزایش حقوق کارمندان منوط به تایید هیات وزیران شد
-
ظرایف پنهان یک معامله و آغاز بخش سخت مذاکرات/ پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و بیبی
-
خرید با کالابرگهای الکترونیکی تسهیل شد
-
احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی/ جزئیات تفاهمنامه بندری ایران و قزاقستان
-
نماینده ارشد ترامپ در مذاکرات: برجام به نفع ایران بود و باید اصلاح شود