وعده خاندوزی برای کریدور شمال-جنوب
اکوایران: وزیر اقتصاد از رفع موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه خبر داده و اظهار امیدواری کرده که پیش از پایان دوره دولت سیزدهم پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن تکمیل شود.

به گزارش اکوایران؛ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در مصاحبه با ریانووستی اظهار کرده که تهران امیدوار است که با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ شاهد تکمیل و راه اندازی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باشد.
خاندوزی اظهار امیدواری کرده که پیش از پایان دوره دولت سیزدهم پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن تکمیل شود.
وزیر اقتصاد گفته که ما در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم و بسیار پیگیرانه این امور را پیگیری میکنیم.
خاندوزی اظهار کرده که ممکن است آمریکا علاقهای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی اقتصادی نداشته باشد اما ایران و روسیه بر این هدف اتفاق نظر دارند.
به گفته وزیر اقتصاد، ایران و روسیه خیلی پیشتر از آغاز تحریمها علیه دو کشور در حوزههای مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.
خاندوزی اظهار کرده که خوشحالیم که ایران و روسیه در مساله سوآپ به همکاری عملی دست پیدا کردهاند، انگیزه بسیاری برای گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژیهای نو، تجدیدپذیر و انرژی هستهای صلحآمیز وجود دارد.
وزیر اقتصاد گفته که در ۱۱ ماه سال جاری ایرانی، صادرات به روسیه بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار تن و واردات از روسیه حدود دو میلیون و ۸۷ هزار تن بوده است.
براساس اظهارات خاندوزی، اساسا آینده جهان آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یکجانبهگرایی در اقتصاد جهانی و ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم تا نیازی نباشد از سوئیفت و سایر پیامرسانهای مالی از این دست استفاده کنیم.
به گفته خاندوزی، ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را دارد و فرصت برای همکاری با عربستان سعودی نیز فراهم است.
بر این اساس، گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب» مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل می کند. سه مسیر این کریدور "شمال-جنوب" وجود دارد: ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی (زمینی).
ریانووستی نوشته که در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا - رشت در چارچوب کریدور "شمال - جنوب" ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال ۲۰۲۳ آن را منعقد کنند.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
اولین جزئیات از خسارات زلزله 5 ریشتری رشتخوار/ آمار مصدومان اعلام شد
-
سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ هشدار سیلاب و تگرگ در چندین استان
-
ظرایف پنهان یک معامله و آغاز بخش سخت مذاکرات/ پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و بیبی
-
افزایش حقوق کارمندان منوط به تایید هیات وزیران شد
-
گروسی: توافق احتمالی ایران و آمریکا پیچیدگی کمتری از برجام دارد
-
خرید با کالابرگهای الکترونیکی تسهیل شد
-
هجوم بانکهای مرکزی به یوآن و دلار سنگاپور؛ دلار آمریکا در حساسترین دوره تاریخی خود؟
-
وزیر کار: دهکبندی خانوادهها تغییر میکند/ برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم
-
روز هشدار در بازار طلا، سهام و رمزارز