به گزارش اکوایران، بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است زنجیره تأمین مرتبط با صادرات نفت خام ایران به چین، در حال یافتن راه‌های جدیدی برای ادامه فعالیت خود است.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد یک نفتکش که خود را با نام Global معرفی کرده بود، در اواخر آوریل حدود دو میلیون بشکه نفت ایران را در بندری تحت مدیریت یک دولت استانی در چین تخلیه کرده است. با این حال، این کشتی در واقع یک نفتکش بسیار بزرگ به نام «Gather View » بود که از سوی آمریکا تحریم شده و با استفاده از هویت یک کشتی از رده خارج‌شده، تلاش کرده بود در معرض سختگیری‌های مربوط به تجارت نفت ایران قرار نگیرد.

این نخستین‌بار است که یک «کشتی زامبی» - اصطلاحی برای کشتی‌هایی که با نام کشتی‌های اسقاط‌شده فعالیت می‌کنند - وارد یک بندر دولتی در استان شاندونگ می‌شود؛ استانی که میزبان بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران در جهان است. بلومبرگ ادعا کرده است این اقدام نشان می‌دهد تهران و پالایشگاه‌های مستقل چینی موسوم به «تی‌پات‌ها» تا چه اندازه برای زنده نگه‌داشتن این تجارت تلاش می‌کنند؛ پالایشگاه‌هایی که معمولا با حاشیه سودی بسیار ناچیز فعالیت دارند.

فروش نفت خام ایران به چین برای پالایشگاه‌های خصوصی شاندونگ یک راه بقا به حساب می‌آید. در گذشته، این تجارت از طریق انتقال کشتی به کشتی در آب‌های نزدیک مالزی انجام می‌شد اما بنا بر ادعای بلومبرگ، از ژانویه و به‌دنبال سختگیری‌های ایالات متحده و اعمال تحریم، این زنجیره تأمین با مشکل مواجه شده است. در واکنش به این فشارها، معامله‌گران به‌سرعت به دنبال لنگرگاه‌های خصوصی در چین برای دریافت محموله‌های حساس و همچنین تأمین نفتکش‌های کوچکتری هستند که امکان ورودشان وجود دارد.

تحویل دو میلیون بشکه نفت توسط یک نفتکش بسیار بزرگ تحریم‌شده به یک بندر دولتی برخلاف روند جدید است. بلومبرگ مدعی شده است در صورت کشف توسط مقامات، ممکن بود کل محموله که در آن زمان حدود 120 میلیون دلار ارزش داشت، توقیف شود. علاوه بر آن، ممکن بود بندر مورد نظر نیز مشمول تحریم‌های ثانویه واشنگتن شود، همان‌طور که در ماه مارس برای یک پایانه در جنوب چین که در این تجارت دخیل بود، رخ داد.

کشتی‌های زامبی کشتی‌هایی هستند که خود را به‌جای کشتی‌های از رده خارج‌شده معرفی می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شوند؛ چراکه مقام‌های ناظر بیشتر با تاکتیک‌های معمول ناوگان اشباح آشنا شده‌اند. تاکنون دست‌کم چهار کشتی از این نوع در تجارت نفت ونزوئلا مشارکت داشته‌اند و اواخر سال گذشته میلادی نیز یک مورد در دو بندر چین محموله تخلیه کرده بود.

بر اساس داده‌های شرکت کپلر و بلومبرگ، کشتی Gather View که خود را با نام Global معرفی کرده بود، در تاریخ 25 آوریل (5 اردیبهشت) در اسکله‌ای در دونگجیاکو، متعلق به بندر کینگ‌دائو (که خود بخشی از گروه بندری شاندونگ است) پهلو گرفت. به نظر می‌رسد این کشتی در ماه مارس نیز عملیاتی مشابه انجام داده باشد.

Gather View در ماه دسامبر، تحت نام قبلی‌اش یعنی MS Angia، از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل مشارکت در تجارت نفت ایران تحریم شد. گزارش بلومبرگ ادعا می‌کند این کشتی با پرچم سن‌مارینو فعالیت می‌کند، محموله‌اش را از یک نفتکش دیگر متعلق به شرکت ملی نفت ایران از طریق انتقال دریایی در نزدیکی مالزی دریافت کرده و طبق داده‌ها، دوباره به همان منطقه بازگشته است.

کشتی Global در اواخر سال 2021 به محل اوراق کشتی‌ها در بنگلادش فرستاده شد. این کشتی از سوی هیچ دولتی تحریم نشده بود.

محموله‌های کوچکتر نفت که با کشتی‌های تحریم‌شده حمل می‌شوند، همچنان به بنادر خصوصی چین می‌رسند؛ از جمله یک پایانه در دونگ‌یینگ که اخیرا از گروه بندری شاندونگ جدا شده و اکنون به محل ترجیحی برای دریافت محموله‌های حساس تبدیل شده است. با این حال، این مسیرهای جایگزین به اندازه استفاده از بنادر رسمی که توانایی پذیرش نفتکش‌های بزرگ را دارند، از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه نیستند.