استراتژی موفق نروژ در انقلاب برقی؛ چگونه این کشور به حذف خودروهای بنزینی نزدیک شد؟
اکوایران: نروژ سال گذشته بیشترین سهم فروش خودروهای برقی را در جهان ثبت کرده است، درحالی که ترکیبی از مشوقها و مالیاتها را به کار گرفته است و این سیاستها از جانب دولتها با گرایشات سیاسی متفاوت دنبال شده است.

به گزارش اکوایران، تازهترین آمارهای منتشر شده نشان میدهد که 9 خودرو از 10 خودروی فروخته شده در نروژ در سال گذشته برقی بودهاند که نشان میدهد این کشور به هدف خود برای ممنوعیت فروش خودروهای غیربرقی در سال 2025 نزدیک میشود.
بر اساس گزارشی از رویترز، دادههای فدراسیون جادههای نروژ (OFV) نشان میدهد که خودروهای تمام برقی سهم 90 درصدی از فروش خودروها در سال 2024 در این کشور داشته است، که نشان دهنده افزایش قابل توجه نسبت به سهم 82.5 درصدی در سال 2023 است. بیشترین فروش مربوط به خودروهای تسلا بوده است و پس از آن فولکس واگن و تویوتا قرار دارند. این در حالی است که 10 درصد فروش خودروهای برقی مربوط به برندهای چینی بوده است.
به گفته رئیس انجمن خودروهای برقی نروژ، این کشور اولین کشور اولین کشوری خواهد بود که خودروهای دیزلی و بنزینی را از بازار خودروهای جدید خود حذف میکند.
استراتژی چماق و هویج برای ترویج خودروی برقی
این کشور تولید کننده نفت، خودروهای بنزینی و دیزلی را با مالیاتهای بالا جریمه میکند؛ درحالیکه خودروهای برقی از مالیات واردات و ارزش افزوده معاف هستند. این سیاست اثرگذار بوده است، چراکه در طول زمان پایدار بوده و توسط دولتها با گرایشات سیاسی مختلف دنبال شده است. نکته امیدوارکننده دیگر در این کشور این است که لابی خودروسازی در آن وجود ندارد.
به گفته رئیس انجمنهای خودروهای برقی نروژ، اعمال مشوقها بهجای ممنوع کردن خودروهای بنزینی و دیزلی نیز بسیار مهم است؛ چراکه این مساله باعث عصبانیت مردم میشود، آنها دوست ندارند به آنها بگویند چه کار کنند.
اتحادیه اروپا تصمیم دارد فروش خودروهای با انتشار دی اکسیدکربن را تا 2035 ممنوع کند، ولی ممکن است فروش خودروهایی که با سوختهای تولید شده از جذب دی اکسید کربن کار میکنند را مجاز بداند.
پیشیگرفتن خودروهای برقی از بنزینی در نروژ
سیاستهای نروژ سبب شد خودروهای تمام برقی در سال گذشته از خودروهای کاملا بنزینی در جادههای این کشور پیشی گرفتند. بر اساس دادههای اداره راه، این خودروها تا ماه دسامبر بیش از ۲۸ درصد از کل خودروهای درحال تردد در این کشور شمالی را تشکیل دادهاند.
با اینحال، در حالیکه تقریبا همه خریداران خودرو در نروژ به سراغ خودورهای برقی میروند، برخی همچنان خریدار خودورهای سنتی ماندهاند. اصلیترین خریداران خودروهای احتراق داخلی در نروژ شرکتهای کرایه خودرو هستند چراکه بسیاری از توریستها هنوز با خودروهای برقی آشنا نیستند. ولی افزایش سهم خودروهای برقی در جادههای این کشور به این معناست که سایر بخشها هم باید خود را وفق دهند. در جایگاههای سوخت، پمپ بنزینهای بیشتری با شارژهای برقی سریع جایگزین میشوند.
به گفته اندرس کلوه سولا، مدیر ارشد شرکت Circle K، که بزرگترین فروشنده سوخت نروژ است، در سه سال آینده، تعداد ایستگاههای شارژ حداقل به اندازه تعداد پمپهای سوخت خواهد بود؛ و تا چند سال دیگر بیش از 50 درصد از خودروهای نروژ برقی خواهند شد و جایگاههای شارژ هم باید براساس آن افزایش یابند.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
کیش بنیاد به وزارت راه برای تراژدی بندر
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
پوتین شرط توافق صلح را اعلام کرد/ مذاکرات به بنبست رسید؟
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
انتظار بازار دلار از دور چهارم مذاکره
-
چرخش پول به سمت سهمهای جامانده
-
ایران روی خط شکست؛ گزارش فایننشیال تایمز از بحران فرونشست زمین در کشور
-
احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی/ جزئیات تفاهمنامه بندری ایران و قزاقستان