نوسازی ناوگان هوایی در اولویت برنامه توسعه هفتم/ وضعیت صنعت هوایی کشور چگونه است؟
اکوایران: نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت این اقدام علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری، موجب صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت خواهد شد. این در حالی است که صنعت هوانوردی ایران با چالشهای جدی از جمله کمبود شدید هواپیما و ضررده بودن بسیاری از شرکتهای هواپیمایی مواجه است.

به گزارش اکوایران، شهباز حسنپور، نماینده کرمان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، امروز -5 اردیبهشت- با اشاره به نوسازی ناوگان حملونقل هوایی کشور، گفت: نوسازی ناوگان هوایی نهتنها گامی مهم در ارتقای کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری است، بلکه موجب صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت نیز میشود.
به گزارش ایرنا، از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، او ادامه داد: این اقدام وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق برنامه توسعه هفتم انجام شده که نوسازی و بهسازی ناوگان حملونقل یکی از اولویتهای آن است.
حسنپور با اشاره به اقدامات موثر وزیر راه و شهرسازی، بهویژه در حوزه حملونقل هوایی و ریلی، ابراز امیدواری کرد که این رویکرد سازنده در حوزه حملونقل بینشهری نیز ادامه یابد و شاهد تحولات مثبت بیشتری در این عرصه باشیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی، از وزیر راه و شهرسازی و سازمان امور استخدامی کشور خواست توجه ویژهای به ارتقای وضعیت منابع انسانی در بخش حملونقل داشته باشند و زمینهساز بهبود شرایط شغلی و حرفهای کارکنان این حوزه شوند.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی با اشاره به وضعیت فرودگاههای کشور، اعلام کرد که به غیر از چند فرودگاه بزرگ، اغلب فرودگاههای ایران سودآور نیستند. این در حالی است که بحران ناوگان هوایی کشور با کمبود شدید هواپیما و ضررده بودن بسیاری از شرکتهای هواپیمایی، چالشهای دیگری را به صنعت هوانوردی تحمیل کرده است.
این درحالی است که در 11 اسفند 1403 سید حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی با اشاره به وضعیت فرودگاههای کشور، اعلام کرد که به غیر از چند فرودگاه بزرگ، اغلب فرودگاههای ایران سودآور نیستند. این در حالی است که بحران ناوگان هوایی کشور با کمبود شدید هواپیما و ضررده بودن بسیاری از شرکتهای هواپیمایی، چالشهای دیگری را به صنعت هوانوردی تحمیل کرده است.
ضررده بودن شرکتهای هوایی
27 بهمن 1403 بود که علیرضا نوین، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بحران در ناوگان هوایی کشور گفت. او کمبود تعداد هواپیما را از مشکلات حوزه هواپیمایی دانست و گفت: طی چند ماه گذشته، بعضی از شرکتها، تعدادی هواپیما خریداری و وارد کشور کردهاند اما در مجموع ۱۰۰ هواپیما در خطوط هوایی کشور داریم که فعال هستند در حالی که کشور به ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد. از همین ۱۰۰ فروند هواپیما حدود ۳۰ درصد همواره نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.
نماینده مردم تبریز در همچنین مجلس تاکید کرد: بعضی از شرکتهای هوایی عنوان میکنند ضررده هستند؛ دلیل آن هم این است که قطعات هواپیماها به خاطر تحریم، باید از طریق واسطهها خریداری شوند که مشکلات خاص خود را دارند و بعضی از شرکتهای هواپیمایی فقط با ۵ یا ۶ فروند هواپیما کار میکنند و بههمین سبب بعضا پروازهایشان تاخیر دارد.
اکوایران: یک حساب و کتاب ساده، وضعیت وخیمی را برای آینده نه چندان دور صنعت هوانوردی کشور متصور است.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
کیش بنیاد به وزارت راه برای تراژدی بندر
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
پوتین شرط توافق صلح را اعلام کرد/ مذاکرات به بنبست رسید؟
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
انتظار بازار دلار از دور چهارم مذاکره
-
چرخش پول به سمت سهمهای جامانده
-
ایران روی خط شکست؛ گزارش فایننشیال تایمز از بحران فرونشست زمین در کشور
-
احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی/ جزئیات تفاهمنامه بندری ایران و قزاقستان