در این میان، چین با سهمی معادل ۴۷ درصد از کل فروش تجارت الکترونیک جهانی، جایگاه ویژه‌ای دارد و پس از سنگاپور، موقعیت قابل توجهی را در بازار جهانی به خود اختصاص داده است. با توجه به روند رو به رشد تجارت الکترونیک، ایران نیز در استراتژی جدید خود، امکان فروش کالاهای ایرانی در بسترهای آنلاین چین را فراهم آورده است.

 رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست بررسی چالش‌های پیشروی روابط اقتصادی ایران و چین با اعلام این خبر اعلام کرد که  تجارت با چین برای ایران مهم و استراتژیک است؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران با چین بسیار قابل توجه است مشروط به اینکه بر روی این حوزه‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم. به گفته دهان دهنوی؛ فعالان اقتصادی در حوزه صنایع دستی، زعفران فرش دستباف در این سکوی آنلاین جی دی چین فعال شدند. و این امکان وجود دارد کالاهای مصرفی دیگر نیز از این ظرفیت بهره بگیرند.

بررسی داده‌های منتشرشده از تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد چین، نخستین مقصد صادراتی ایران بوده و ۲۵.۶ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کشور اختصاص داشته است.«به گزارش اکوایران» مجموع صادرات ایران به چین در این بازه زمانی حدود ۱۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. ارزش تجارت خارجی کشور در سال 1403 به ۱۳۰ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار رسید. از این میزان، ۵۷ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی اختصاص داشته؛ رقمی که صادرات نفت، برق، خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات چمدانی را در بر نمی‌گیرد.

 محمدعلی دهقان دهنوی ادامه داد: فرصت‌های تجاری موجود در چین بیش از مجموع تجارت ما با سایر کشورها است و تردید نداشته باشید که می‌توان در چین، کارهای بزرگی انجام داد.

معاون وزیر صمت در این نشست با برشمردن اهداف سازمان توسعه تجارت ایران در تجارت خارجی، گفت: هدف صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر است عدد بزرگی از صادرات کالا به چین مربوط به صادرات کالاهای خام است در حالی که اگر به دنبال بازاریابی برای این کالاها هم نرویم متقاضیان آنها برای خرید این کالاهای خام به ایران خواهند آمد.

دهنوی ادامه داد: کار واقعی زمانی انجام می‌شود که کالای به چین صادر شود که در زنجیره تولید در حلقه‌های پایین‌تر و جلوتر باشد؛ صادرات مواد خام خوب و ارزآوری دارد و فرصت برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ایجاد می‌کند؛ اما باید کالاهای صنعتی تر تولید و صادر کنیم.  وی با بیان اینکه ممکن است صادرات کالا به چین به عنوان ابرقدرت تولید در جهان دشوار به نظر برسد، گفت: اگر استراتژی‌ها درست انتخاب شوند این مهم دور از انتظار نیست؛ با سرمایه‌گذاری مشترک و قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی که بخش عمده آن در چین است و همکاری در زمینه تکنولوژی، صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر به چین ممکن خواهد شد.

 وی بر توسعه ارتباط لجستیک و حمل‌ونقل ایران و چین تاکید کرد و افزود: هم اکنون ارتباط لجستیک دو کشور از مسیر دریا است اما یک مسیر ریلی از شمال ایران وجود دارد که می‌تواند دو کشور را به یکدیگر وصل کند این مسیر از عبور از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و چین و یا ترکمنستان، قزاقستان و چین است تلاش داریم در این مسیر کار و آن را فعال کنیم کسانی که از مسیر ریلی کالا خود را عبور بدهند ما آمادگی اعطای مشوق و حمایت از آنها را داریم؛ مشروط به اینکه بار از دو سمت تکمیل شود وگرنه مسیر اقتصادی نخواهد بود.