به گزارش اکوایران، خدمات یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد است که هم از لحاظ تنوع تولیدات و هم از لحاظ اشتغال‌زایی سهم بالایی از اقتصاد کل کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین، تغییراتی که در هزینه تولیدات مربوط به خدمات صورت می‌گیرد می‌تواند سریعا به سایر بخش‌های اقتصاد و زندگی روزمره خانوارها رسوخ کند.

گزارش جدید مرکز آمار از تورم تولیدکننده گروه خدمات در سال 1403 نشان می‌دهد که هزینه تولید این بخش نسبت به سال 1402 حدود 36 درصد افزایش یافته است. از بین اجزای مختلف این گروه نیز بالاترین رشد هزینه تولید مربوط به خدمات آبرسانی و مدیریت پسماند و فاضلاب بوده است.

040205

تورم پیشران گروه خدمات در سال 1403

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های کلیدی در تحلیل‌های اقتصادی است که تغییرات سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات عرضه‌شده از سوی تولیدکنندگان را، پشت درب کارخانه و در مبدا تولید، اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص، پیش‌نگر تورم مصرف‌کننده به شمار می‌رود و نقش مهمی در پیش‌بینی روندهای آتی اقتصاد ایفا می‌کند. به همین دلیل به آن تورم پیشران یا پیشنگر تورم مصرف‌کننده نیز گفته می‌‌شود. برای مثال، اگر هزینه تولید در بخش خدمات افزایش یابد، این تغییر معمولاً با فاصله زمانی به قیمت مصرف تولیدات خدماتی نیز منتقل می‌شود. چون فاصله بین تولید و مصرف خدمات کوتاه است معمولا تورم تولید و مصرف آن با هم برابر یا به هم نزدیک می‌شود مگر آن که تخفیفی مانند یارانه یا عوارضی مثل مالیات بر آن وضع شود. اگر تورم سالانه این شاخص در انتهای اسفند مورد بررسی قرار گیرد، منعکس‌کننده تورم تولیدکننده این بخش در کل سال مورد نظر می‌شود. بنابراین، تورم تولید سالانه خدمات در اسفند برابر با این شاخص در سال 1403 است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم سالانه کل بخش خدمات در سال گذشته 36.2 درصد بوده است. از بین بخش‌های اصلی، بالاترین سطح این شاخص 60.5 درصد و مربوط به خدمات آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب بوده است. با توجه به این که آب با قیمت دستوری به دست مصرف‌کننده می‌رسد و بهای آن هر سال افزایش نمی‌یابد، این سطح از افزایش هزینه تولید می‌تواند به ایجاد شکاف بسیار عمیقی بین هزینه تولید و قیمت فروش آب منجر شود که نتیجه‌ای جز بار مالی سنگین برای دولت و ناترازی در امور مالی ندارد.

بعد از آن، فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی با تورمی بالاتر از 40 درصد قرار گرفته است. هزینه خدمات هنری و سرگرمی نیز تقریبا 40 درصد در یک سال افزایش یافته است. در مقابل، کمترین سطح افزایش هزینه تولید خدمات 24 درصد بوده که به خدمات اطلاعات و ارتباطات مربوط می‌شود.