اپیزود سوم: انگیزه دولت از کنترل قیمت
در اپیزود سوم از مجموعه ویدئوکستهای توهم کنترل قیمت، در خصوص یکی از مهمترین کارکردهای قیمت که به مسئله رفاه و توزیع درآمد پیوند خورده، صحبت میکنیم.
اگر خودتان را در کسوت یک تولیدکننده یا فروشنده محصول یا خدمت قرار بدید، حتما حاضرید خریدار شما کسی باشد که بالاترین بها را به شما پرداخت میکند؛ در مقابل مصرف کننده، به پرداخت بهای بیشتر حساس است.
بنابراین «قیمت» با سیگنالی که به کنشگران اقتصادی میدهد، برخی دولتها را وادار به ورود به عرصه کنترل قیمت میکند. کنترل قیمتی که البته در نهایت با هزینههای سربار، اثر معکوس دارد.
با الهام از کتاب «آزادی انتخاب» نوشته میلتون و رز فریدمن و کتاب «چهل قرن کنترل دستمزد و قیمت» نوشته شوتینگر و باتلر
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
تخممرغ ۲۵ هزار تومانی درب مرغداری/ تعطیلی گسترده مرغداریها کلید خورد
-
ایران خودرو قدرت خود را به سایپا نشان داد / آرزویی که سایپایی ها امیدوارند زودتر برآورده شود
-
ترامپ در آستانه ترک مذاکرات؛ اروپا به تکاپو افتاد
-
انفجار در سوله شرکت «اوانار پارسیان» میمه اصفهان
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
زمان واریز کالابرگ اردیبهشت ماه مشخص شد
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
محکومیت بحرین به پرداخت خسارت به ایران
-
کیش بنیاد به وزارت راه برای تراژدی بندر
چهره روز
خاویر میلی، رئیس جمهور آرژانتین، نشان ملی «مایو» را به خسوس هوئرتا دسوتو، اقتصاددان اسپانیایی اهدا کرد.