به گزارش اکوایران، صادرکنندگان چینی با عرضه کالاهای خود به کشورهای ثالث در جهت پنهان کردن مبدأ اصلی آن‌ها، در حال افزایش تلاش‌های خود برای جلوگیری از تعرفه‌های وضع‌شده توسط دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور آمریکا - هستند.

به نوشته فایننشال تایمز، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی چینی مملو از تبلیغات با محتوایی مربوط به پنهان کردن مبدأ اصلی شده‌اند، در حالیکه ورود کالاهای چینی به کشورهای همسایه چین باعث افزایش نگرانی از این موضوع شده است که این کشورها به پایگاه‌هایی برای تجارت کالاهایی تبدیل شوند که مقصد نهایی‌شان ایالات متحده است.

استفاده فزاینده از این تاکتیک بر نگرانی‌های صادرکنندگان تأکید دارد که می‌ترسند تعرفه‌های جدیدِ تا 145 درصدی که توسط ترامپ بر کالاهای چینی اعمال شده، آن‌ها را از دسترسی به یکی از مهم‌ترین بازارها منع کند.

قوانین تجاری ایالات متحده ایجاب می‌کنند که کالاها برای اینکه از نظر تعرفه‌ای به‌عنوان کالای تولیدی یک کشور خاص شناخته شوند، باید در آن کشور «دگرگونی اساسی» پیدا کنند که معمولا شامل پردازش یا تولیدی می‌شود که ارزش قابل‌توجهی به کالا اضافه می‌کند.

اما تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی نظیر Xiaohongshu به صادرکنندگان این کمک را ارائه می‌دهد که کالاها را به کشورهایی نظیر مالزی ارسال کنند تا در آنجا این کالاها با گواهی مبدأ جدید همراه شوند و سپس به ایالات متحده صادر گردند.

سازمان گمرک کره جنوبی در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست سال 2025، کالاهایی به ارزش 29.5 میلیارد وون (21 میلیون دلار) کشف کرده است که کشور مبدأ آن‌ها صحیح نبوده و عمده آن‌ها از چین بوده‌اند و مقصد تقریبا همگی این کالاها، آمریکا بوده است.

وزارت صنعت و تجارت ویتنام در ماه گذشته میلادی از اتحادیه‌های تجارت محلی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان خواست سختگیری بیشتری درباره مبدأ مواد خام و کالاها داشته باشند تا از صدور گواهی‌نامه‌های جعلی جلوگیری شود.

وزارت تجارت خارجی تایلند نیز ماه گذشته میلادی از اقداماتی رونمایی کرد تا مبدأ محصولاتی که راهی آمریکا می‌شوند، به‌شکل شدیدتری چک شود تا از تعرفه‌های آمریکا جلوگیری به عمل آید.