بررسی‌های آکادمی سامان نشان می‌دهد برخلاف اینکه مطلق هزینه خانوار چه به لحاظ ریالی و چه خرید کالاهایی که برای این صنف خریداری می‌شود افزایش پیدا کرده است اما باید بگوییم که سهم این کالاها در سبد خانوار کاهشی بوده، و از ۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ به ۱ درصد در ۱۴۰۳  رسیده است

بر اساس آمار با شروع تلاطمات اقتصادی  و رشد جریان تورمی صنف قنادی ها و خشکبار از اسفند ۱۴۰۲ تا اسفند ۱۴۰۳ شاهد رشد ۴۲ درصدی قیمت‌ها در این صنف بوده‌ایم.

فردین یزدانی، پژوهشگر و مشاور آکادمی سامان با اشاره به افت ۴ درصدی  حجم واقعی فروش از کاهش مشتری قنادی‌ها در سطح شهر تهران  توضیح می‌دهد: از نظر تعداد مشتریان حدود ۲۵ درصد واحدهای صنفی با کاهش مشتری و ۱۶ درصد با افزایش مواجه بودند. نکته جالب اینجاست که بخشی از این ۱۶ درصد فروشگاه‌های برند تازه تاسیس ناطق مرفه نشین  بودند. از لحاظ حجم فیزیکی فروش نیز حدود ۳۶ درصد واحدهای صنفی نیز افت فروش داشتند.

به طور کلی در ۱۴۰۳ صنف قنادان شاهد کاهش حاشیه سود و کاهش نسبت سود خالص به درآمد فروش هستیم و اگر اوضاع اقتصادی به همین منوال باشد این کاهش فروش ادامه‌دار خواهد بود.