چینی سازی تجارت ایران :داد و ستد ایران در یک دهه
بررسیها نشان میدهد با وجود افزایش حجم تجارت ایران در دهه های گذشته، رشد تجاری رقبای آسیایی ایران بالاتر از افزایش حجم تجارت کشور بوده است. به طوری که اختلاف تجارت ایران با سه کشور ترکیه، کره جنوبی و عربستان سعودی در سال 2022 به بیشترین حد نیم قرن اخیر رسیده و میتوان گفت سرعت رشد تجارت ایران در مقایسه با این سه کشور ناچیز بوده است.
همچنین رابطه مبادله نیز به ویژه از آخر دهه ۱۳۸۰ به ضرر ایران تغییر کرده است، به این معنا که قدرت خرید کالاهای صادراتی کشور افت کرده است. با این حال نگاهی به ترکیب اقلام تجاری و صادراتی نشان میدهد طی پنج دهه گذشته، اقتصاد ایران به نوعی در حال تحول از یک اقتصاد کشاورزی به یک اقتصاد صنعتی بوده است.
همچنین ترکیب شرکای تجاری ایران تغییرات مهمی را تجربه کرده و با وجود اینکه در سال ۱۳۷۱ شرکای اصلی تجاری ایران آلمان، ژاپن و ایتالیا بودهاند، در سال ۱۴۰۲ چین و امارات متحده عربی به شرکای اصلی تجاری ایران تبدیل شدند.
همچنین در سال ۱۴۰۲ تنوع شرکای تجاری نیز به کمترین حد دهههای اخیر رسیده است. به طوری که در این سال ۷۶ درصد تجارت ایران در اختیار ۸ کشور بوده و سهم سایر کشورهای جهان از کیک تجارت ایران تنها ۲۴ درصد گزارش شده است.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
ایران خودرو قدرت خود را به سایپا نشان داد / آرزویی که سایپایی ها امیدوارند زودتر برآورده شود
-
ترامپ در آستانه ترک مذاکرات؛ اروپا به تکاپو افتاد
-
انفجار در سوله شرکت «اوانار پارسیان» میمه اصفهان
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
قیمت مسکن در پردیس از 2میلیارد عبور کرد / افزایش قیمت در حاشیه تهران ادامه دارد
-
شبه قاره بر لبه پرتگاه؛ جنگی که آسیا را نابود خواهد کرد
-
کیش بنیاد به وزارت راه برای تراژدی بندر
-
آغاز روند استیضاح وزیر راه؛ 41 نماینده این طرح را امضا کردند
-
اتهام زنی تازه رئیس پنتاگون به ایران