تنظیمگر بازار یا بازی خرابکن؟
فعالیتهای بخش خصوصی و دولتی در اقتصاد باید تحت یک قاعده بازی انجام شود تا انحصار در بخشی شکل نگیرد. در ایران، شورای رقابت مسئول مدیریت انحصارات بازار است و وظیفه دارد تا قواعد بازی را بهگونهای تنظیم کند که رقابت در حالت حداکثری برقرار باشد.
در بازار، انبوهی از دادههای نامرئی وجود دارد که میتواند به بهبود عملکرد کسب و کارها کمک کند.
همچنین مدیران باید توانایی حل مسائل را درون خود کسب و کارها داشته باشند و به تنظیمگرها وابسته نباشند.
این امر به آنها انگیزه میدهد تا به دنبال سود و پاداش باشند و از عملکردهای ضعیف جلوگیری کنند.
اما سوال اینجاست: تفاوت تنظیم گر مناسب نسبت به تنظیم گر نامناسب در چیست؟
امیرحسین خالقی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی و جعفر خیرخواهان، مترجم و پژوهشگر اقتصاد و علیرضا شکوهیان، پژوهشگر حقوق اقتصادی در یک میزگرد در اکوایران به بررسی این مسئله پرداختهاند.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
ایران خودرو قدرت خود را به سایپا نشان داد / آرزویی که سایپایی ها امیدوارند زودتر برآورده شود
-
ترامپ در آستانه ترک مذاکرات؛ اروپا به تکاپو افتاد
-
مذاکرات هستهای و انفجار در بندر راهبردی نزدیک تنگه هرمز؛ بازی توافق پیچیدهتر میشود؟
-
تخممرغ ۲۵ هزار تومانی درب مرغداری/ تعطیلی گسترده مرغداریها کلید خورد
-
انفجار در سوله شرکت «اوانار پارسیان» میمه اصفهان
-
توصیف ویتکاف از مذاکرات با ایران ؛ انجام مسئولیتی بزرگ و مهم
-
علت انفجار بندر شهید رجایی مشخص شد
-
زمان واریز کالابرگ اردیبهشت ماه مشخص شد
-
محکومیت بحرین به پرداخت خسارت به ایران